lørdag 31. oktober 2009

I.O.P.

da er vi igang paa barnehjemmet! det er veldig anderledes enn vi trodde, og vi skulle onske vi var mer til hjelp! men vi har bare vaert der en uke, saa vi ser positivt paa det! de 31 jentene som bor paa barnehjemmet er helt nydelige! hver kveld for middag er det lovsang saa det hores lang vei! baade lyden av trommer og vakre afrikanske stemmer fyller hele barnehjemmet! det er fantastisk!

mesteparten av uka har gaat med paa arbeid med fosterfamilier i 3 forskjellige landsbyer. det er helt fantastisk aa se at mennesker som er sa fattige tar til se 2 eller flere fosterbarn. det er virkelig nestekjaerlighet. naar en familie tar imot fosterbarn gjennom IOP, faar de en seng, en madrass og en gris eller en hone. vaar jobb var aa dele ut tepper og laken, registrere info om fosterbarna og se om huset er i god orden eller om det trengs reperasjon. et hus kan ha en do som bestaar av et hull i bakken med vegger og tak av straa, kjokkenet er kun et illsted i et rom med blikktak, og soverommet kan inneholde 1 seng som alle i huset deler. og dette er et bra hus. noen familier har ikke seng i det hele tatt. internettet her er ikke kjapt nok til aa laste opp bilder, saa dere faar se bilder naar jeg kommer hjem. det har vaert veldig interressant aa besoke disse familiene, det faar meg virkelig til aa sette mer pris paa alt jeg har. det er rart at bare det at jeg er fodt i Norge gir meg saa mange muligheter.

i dag er det lordag, og vi fikk oss en bytur. vi bor ca 35 km herfra, noe som tar ca. 1-3 timer med dala dalaen. i dag tok det rett over 3. men endelig er vi her. litt internetttid og gulrotkake paa en kafe oppi her gjor alt verdt det! vi koser oss her i afrika. kvinner baerer alt paa hodet, mennene alt paa syklene. barna skriker MZUNGU(hviting) etter oss. african time er et kjendt begrep, saa det er bare aa vaere tolmodig. HAMNA SHIDA( tanzanianske hakuna matata) er blitt mitt motto- no worries! alle er smiliende og det gode ryktet Tanzania har, er absolutt ikke overdrevet! jeg haaper alle dere der hjemme har det bra. legger med adressen min hvis noen vil sende brev:)

synnoeve hodnebrog
ilula orphan program
p.o.box 151
mozombe, Iringa
tanzania, east-africa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar