torsdag 15. april 2010

Klokka er 05.30. jeg har nettopp våknet skikkelig av en småkjølig vind mot ansiktet da jeg satt bakpå MOTO TAXI(motorsykkeltaxi) ned til busstoppet. Det er moto taxi overalt her i Kigali, selv kl 05.00 på morgenen. Og vi hopper på, med stor sekk på ryggen(der jeg bærer alt jeg eier på denne turen), liten sekk på magen(bøker og underholdning til bussturen), og matkurva miJ(koslig kurv som inneholder avokado, små bananer, nøtter og RUNDSTYKKER!!det finner vi ikke overalt! Og de har til og med litt frø!deilig!).
Når jeg skriver dette sitter jeg på bussen fra Kigali(hovedstaden i Rwanda) til Kampala(hovedstaden i Uganda). Foran oss sitter to japanere vi allerede har sett noen ganger tidligere, men det er vel slik det er når man reiser sånn, alle skal dra de samme stedene og se de samme tingene. Vi har tatt masse buss, og 10 timers bussturer er blitt normalt.(Grimstad- Oslo er jo ingenting lenger;) ) Prisen ligger normalt mellom 60-130 NOK, så det er billig og greit! Vi får også sett masse av landskapet! Vi sover som regel en del, men noen ganger er veien for homplete. Det er ofte 5 seter i bredden, men selve bussen er ikke bredere. Tett på lokalbefolkningen:p
Tanzania er et veldig stort land, og har store avstander. Sist busstur vi hadde var først fra Dodoma(hovedstaden i Tanzania) til ett sted som heter Kahama,(9 timer) der overnattet vi på ett shabby hostel(25 kr per pers), og opp kl 05.00 for å ta bussen videre til Rwanda. 12 timers busstur, inkl. mye venting på grensa. De gikk igjennom sekkene våre (sjekka iallefall toppen, de er ikke alltid så nøye med oss hvitinger) og det de så etter var plastikkposer. Det er nemlig forbudt med plastikkposer i Rwanda, noe som fører til overforbruk av papirposer.
Vi har forlatt Tanzania etter nesten 6 mnd. Vi har opplevd mye, og Tanzania er ett nydelig land med mye forskjellig å oppleve!(landsby, zanzibar, safari, kilimanjaro++) Men det er også gøy å se andre land! Første stopp var Rwanda, hovedsakelig for å lære mer om folkemordet i -94, og nå er vi på vei til Uganda. Først Kampala, deretter Jinja(rafting og strikkhopp:s, hvis jeg tørr!) og Mbale. Både i Kampala og i Mbale har jeg venner fra året på Hald, og jeg gleder meg veldig til å treffe de igjen!
Men nå får jeg flytte pennen over på skjemaet for å dra ut av Rwanda! Nyt våren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar